nuffnang ad

Friday, April 29, 2016

Kurma ayam


Aku kalau bab gayut dengan my mom tentang masak-masak ni suka korek sedikit sebanyak rahsia masakannya. Tambah lagi bila feel malas menjelma nak google resepi, benda paling senang, touch je screen then call..hehe..lastly bila borak-borak, dia cakap

"Tengok je dekat belakang paket kan ada siap resepi tu," 

"fine, ma"

Baru je nak manja-manja. -.-"




Saiz resepi yg aku buat ni utk 2 org saja. Dan aku sure mostly ramai dah tahu macam mana nak prepare n masak kurma ayam. Ini sekadar sesi nak share my activity..Mana tau kalau dah terlampau ketandusan idea masak-masak or terlupa resepi ke, boleh la i open this blog.. 

Flexible.Everywhere.Anytime.  lol







 Bahan A
Dlm mangkuk ni hirisan ada bawang putih (4-5 ulas), bawang besar (1 labu), rempah ratus (aku pakai yg mn ada je)..lada kering (optional) 


 Bahan B
tak boleh nak google, tengok je di belakang paket..
Aku pakai lebih kurang 3/4 saja. Selebihnya blh aku pakai buat murtabak megi,kebab,inti karipap etc..
Rempah ni aku mixed dgn satu sudu besar kari ayam + air


Karot n potato nak kasi efek colorful sikit + efek warna lada kering merah..nanti tak de la kunampak suram mendung awan kelabu saja kan..yang muram bertambah-tambah pula..hihi


Ayam.. dah nama pon kurma ayam..takkan kambing pulakkk

Garam

Gula

Santan pekat / susu cair (x sampai 1 cwn) - adjust ikut taste korang ye..kalau nmpk pekat tambah la air

Sedikit perahan asam limau

Cara-cara :

1- Tumis bahan A dgn minyak sampai naik bau 
2-Masukkkan bahan B, kacau sampai naik bau n pecah minyak
3- Masukkan ayam n gaul (seperti di bawah)

Renih seketika, tutup kuali/periuk n kecilkan api. Wait until the broth is coming out ^.^




4- Bila dah nampak ayam tu nak masak n naik bau, perahlah asam limau sikit 

5- Perasakan dgn gula n garam. Masukkan santan

Lastly, karot n potato



V


V

Nak meriah lagi potong la half bawang besar n cili besar merah..


**fell in love tengok husband makan n kenyang dengan air tangan sendiri**alhamdulillah**

No comments:

Post a Comment